“Meegroeien met het bedrijf betekent durven aanpakken”

Wie weleens naar FireX, FireSafe of Fire Technology heeft gebeld, heeft grote kans mij gesproken te hebben. Mijn naam is Tamara Strinic en ik vorm samen met mijn collega de zogenaamde ‘eerste lijn’. Het aannemen van telefoon behoort weliswaar tot mijn werkzaamheden, mijn takenpakket is echter breder geworden in de loop der jaren.

Als secretaresse ben ik gewend om als een soort ‘vliegende keep’ ingezet te worden. Inmiddels doe ik mijn werk voor de drie bedrijven al 13 jaar en ik weet als geen ander hoe het landschap kan veranderen binnen de werkomgeving. Neem van me aan dat als je ergens al 13 jaar met plezier werkt, dat alleen maar kan als je meeveert en meebuigt met de dynamische koers van het bedrijf. Stilstand betekent achteruitgang, maar dat is van toepassing op iedereen. Toen ik op mijn 22e binnenkwam, had ons bedrijf een bescheiden formaat, in vergelijking met waar we nu staan. Dat betekent niet automatisch dat ik toen minder te doen had; integendeel. Er was minder personeel, maar de complexiteit van taken was hetzelfde. Met andere woorden: veel verschillende werkzaamheden door elkaar heen uitvoeren, met minder mensen. De hectiek die dat met zich meebracht, kon ik aan omdat de sfeer top was en ik in staat bleek om flexibiliteit aan de dag te leggen.

Diezelfde goede sfeer is er vandaag de dag nog. En flexibiliteit? Ik mag graag geloven dat ik nog even flexibel ben als toen. Kijk maar naar mijn takenpakket nu: offertes nakijken en versturen, receptiewerk verrichten, gasten ontvangen, orders verwerken, fungeren als aanspreekpunt voor Beneluxklanten die interesse hebben in producten van Marioff… Het grote verschil met 13 jaar geleden is dat door de enorme groei van FireX, Fire Technology en FireSafe alles veel gestructureerder gebeurt, ook ik heb een duidelijk focus op wat ik doe. Vandaag de dag werken we hier meer gericht op de verschillende afdelingen, in plaats van in de breedte.

Er wordt me weleens gevraagd of er tegenwoordig niet veel meer per email gecommuniceerd wordt dan per telefoon. Daar merken we niets van eigenlijk. Bellen is en blijft dat fijne stukje persoonlijke contact tussen ons en onze klanten. Die olie heb je nodig tussen alle tandwielen die samen de klantrelatie vormen. En ja, je hebt een apart soort mens dat zicht ontwikkeld heeft in het digitale tijdperk: de zogenaamde ‘ik bel even om te vragen of je mijn mail gelezen hebt’ mens. Daar klaag ik niet over hoor, ik vind het alleen echt iets van nu, alles lijkt qua tijd onder druk te staan.

Na 13 jaar werken hier vind ik het nog steeds spannend als er door veranderingen binnen de organisatie een nieuw geschud pak kaarten op tafel komt. Er worden dan taken opnieuw toegekend en dat betekent toch vaak verandering. Zolang je maar inziet dat verandering nodig is om verder te komen, groei je mee met het bedrijf. Bereidwilligheid om te leren en niet bang zijn om alles aan te pakken wat er op je pad komt zijn daarbij belangrijk. Op die manier kunnen we ook de volgende 13 jaar met een frisse blik tegemoetzien.

En tot slot: in de waan van de dag vergeet ik nog weleens dat ik voor een bijzonder drietal bedrijven werk. Wanneer ik echter op een verjaardag of ander feest weer mag uitleggen wat onze bedrijven nou allemaal doen, dan zie ik de wenkbrauwen omhooggaan. Dan weet ik weer dat ik geen alledaagse baan heb. Door de enorme groei zitten de juiste mensen op de juiste plaats bij ons, dat geeft rust. Dat neemt niet weg dat ik best van mijn plekje af zou willen gaan, om binnen het bedrijf door te groeien naar de functie van verkoop assistent. De ambitie is er, nu alleen nog zien waar te maken!

 

Met vriendelijke groet,

Tamara Strinic

Geplaatst op: 22 november 2018
Terug naar overzicht