Brandmeldwijzer    T: 024-3607171

Tunnelbrand; de hel op aarde

Tunnelbrand is de hel op aarde. Verwoestend, dodelijk en lastig om voor te vluchten. Daarom is een goed branddetectiesysteem met een goede blusinstallatie van levensbelang. Dan kijken we nog niet eens naar de kosten die bespaard kunnen worden als er tijdig en goed geblust wordt.

Tijdens mijn vakantie ontving ik een mail van onze leverancier voor schuim-blussystemen, OneSeven Germany en vernam dat er op 27 juli jl. een behoorlijke tunnelbrand plaats heeft gevonden in de Duitse deelstaat Thüringen. Plaats des onheils was de Jagdberg Tunnel, een snelwegtunnel met een lengte van 3,1 kilometer. Op de betreffende dag botsten twee vrachtauto’s op elkaar met brand tot gevolg. Tot genoegen lees ik in de email dat de tunnel was uitgerust met een OneSeven CAF (compressed air foam) installatie en een goed detectiesysteem. Alles is goed gekomen zo blijkt, dankzij OneSeven Germany. Graag schets ik even hoe zo’n brand verloopt van detectie tot brand meester.

Chronologische volgorde van gebeurtenissen

27 juli 2016
05:46 uur Er komt een brandalarm binnen bij de meldkamer in Zella Mehlis
05:47 uur In sectie 75 van de tunnel wordt bij het plafond een temperatuur van maar liefst 280 graden Celsius gemeten (oorzaak is de in brand staande cabine van één van de vrachtwagens)
05:48 uur Het OneSeven blussysteem wordt door een operator geactiveerd in de tunnelsecties 74 en 75
05:49 uur Via de sproeiers wordt Compressed Air Foam losgelaten, met als gevolg dat de temperatuur bij het plafond daalt naar 80 graden Celsius
05:59 uur Aankomst van de brandweer
06:07 uur Brand meester, het OneSeven schuimblussysteem wordt uit gezet
13:30 uur De tunnel wordt weer geheel geopend voor het verkeer

Brand meester, schade beperkt

Bij de bluswerkzaamheden is in totaal 63 m3 water gebruikt en 630 liter OS schuimconcentraat. Totale schade aan de tunnel: € 150.000,- (dit bedrag is exclusief schade aan voertuigen in de tunnel, brandweerkosten etc.).

Een vergelijkbare tunnel (de Königshainer Berge) zonder OneSeven CAF systeem brandde jaren daarvoor uit met een totaalschade van maar liefst 2,2 miljoen euro.

Over de tunnel en de OneSeven installatie

De Jagdberg tunnel is een doorgang voor de A4, welke Rhein-Main regio verbindt met de steden Dresden en Chemnitz. Ze bestaat uit twee tunnelbuizen met ieder drie rijbanen. De deelstaat Thüringen heeft kosten noch moeite gespaard om de tunnel veilig genoeg te krijgen. OneSeven of Germany werd ingeschakeld voor het branddetectie- en blussysteem. Over de hele lengte van de tunnel bevinden zich in totaal 213 secties, ieder van ongeveer 25 meter lengte. In elke sectie zit een detectiesensor en een sproeier. De sensor geeft door aan de meldkamer wanneer er brand is, de man of vrouw achter de knoppen regelt dan in de juiste sectie de “kraan open gaat”, dus dat de sproeikop daar in werking treedt. Wanneer er onverhoopt geen menselijke respons mocht zijn, dan treedt na 3 minuten de sproeier in de betreffende sectie automatisch in werking. Aan beide zijden van de tunnel bevindt zich een pompruimte. De brandweer kan ook gebruik maken van deze pompruimte.

Niet alleen kostenbesparend maar ook efficiënt

Hadden we het net al over het verschil tussen de brand in de onbeveiligde tunnel en die in de beveiligde tunnel, qua kosten post, nog groter is het verschil van tijdstip waarop de tunnel weer in gebruik genomen kan worden.

Bij de tunnel met de OneSeven installatie was dat dezelfde dag nog. Bij de andere tunnel was dat pas na 5 maanden! De sublieme CAF techniek van OneSeven of Germany wordt in Nederland door ons bedrijf FireSafe B.V. geleverd. Voor meer informatie kijkt u op

www.firesafe.nl

Monique Lamers

Foto: copyright Tino Zippel / Artikel Ostthüringer Zeitung

Geplaatst op: 25 augustus 2016
Terug naar overzicht