Brandmeldwijzer    T: 024-3607171

Zijn brandblussende robots binnenkort te verwachten?

Het zal u waarschijnlijk niet ontgaan zijn: het nieuws over de SAFFiR, ofwel de “Shipboard Autonomous Fire Fighting Robot”. De Amerikaanse marine presenteerde reeds in 2011 deze in ontwikkeling zijnde robot, die men binnenkort verwacht in te zetten aan boord van schepen, om brand te blussen. (De eerste test zou al in 2013 al gedaan zijn op ex-marineschip USS Shadwell). Deze robot wordt op dit moment ontwikkeld door het Amerikaanse NRL (Naval Research Laboratory), in samenwerking met Virginia Tech en de Universiteit van Pennsylvania.

Er is veel over geschreven en de filmpjes zien er spectaculair uit. De reden om deze robot te ontwikkelen is, volgens de Amerikaanse marine, om in de toekomst menselijke fouten uit te sluiten bij brand. De robot is uitgerust met brand detecterende sensoren, hittezoekende camera’s en een laser die de omgeving in kaart moet brengen. Daarnaast moet de robot de ingebouwde waterslang bedienen om de brand te blussen. Een hittebestendig pak moet deze SAFFiR beschermen tegen de vlammen en software updates moeten ervoor gaan zorgen dat de robot aangepast kan worden aan elke voorkomende situatie. De crew aan boord kijkt daarbij mee door de “ogen” van de robot. In de planning zitten onder andere het toevoegen van kunstmatige intelligentie die de SAFFiR de mogelijkheid geeft om in een team met mensen te werken en zelfs autonome beslissingen te kunnen nemen. Verder kan SAFFiR straks gas detecteren en diepte zien.

De “voors en tegens”

Ik hoor de brandweerlieden onder u al denken: daar gaat onze baan binnenkort. De kans echter dat deze techniek op korte termijn aan land ingezet gaat worden, is net zo groot als de kans dat u binnenkort wordt aangehouden bij een snelheidscontrole door een politierobot. Laten we eerst eens kijken naar de “voors en tegens” van het inzetten van SAFFiR.

De voordelen van een autonome blusrobot

– Robots kennen geen emotie, dus geen angst
– Een robot kan dichter bij het vuur komen dan een mens
– Bij verlies van de robot is er slechts financiële schade
– Een robot kan opgeofferd worden indien nodig

De nadelen van een autonome blusrobot

– Vooralsnog is de snelheid van handelen beperkt
– Een robot kan ondanks kunstmatige intelligentie (nog) niet anticiperen
– Sommige situaties veranderen zo snel dat razendsnelle improvisatie nodig is; improvisatie is mensenwerk
– De robot kan lopen, maar soms moet er gedoken of gekropen worden in een noodsituatie
– In- en uitgangen kunnen bij brand geblokkeerd raken, waardoor een mens zich in rare bochten moet en kan wringen om zijn werk nog te doen
– Voordat een robot deze bewegingen kan maken zonder te vallen, moet er nog heel wat gebeuren
– Wanneer er sprake is van een escalatie zou de robot, wanneer hij aan de zijde van mensen werkt, letterlijk in de weg kunnen lopen

Navraag (extern) heeft het navolgende geleerd.

Hoe autonoom is autonoom in het geval van SAFFiR?

Wie goed kijkt naar SAFFiR ziet dat hij nog hangt aan lifelines. Veiligheidslijnen moeten voorkomen dat hij valt, hij krijgt data en voeding via kabels. Is dat autonoom? Nee. De meest geavanceerde, autonome robot van dit moment is ASIMO van Honda. De grootste uitdaging voor Honda was om ASIMO autonoom te maken, wat inhoudt dat de robot een stuk kunstmatige intelligentie meekrijgt, zelf zijn omgeving in kaart brengt, zelfvoorzienend is in zijn voeding en draadloos terugkoppelt naar zijn bestuurders. ASIMO is, net als SAFFiR, een robot uit de Humanoïde klasse. Humanoïden zijn robots die gecreëerd worden naar het “evenbeeld” van de mens. In dit geval gaat het dan om lengte en ledematen. Om als een mens te kunnen lopen, heeft ASIMO diverse sensoren in zich die hem een “menselijk” evenwichtsgevoel verschaffen. 3D chips voelen of hij gaat vallen, een aantal gyroscopen corrigeert zijn stand om te zorgen dat dit niet gebeurt. Voor Honda kwam het probleem met het aanbrengen van de rugzak met accu’s; zijn accupack was zo zwaar dat ASIMO steeds omviel. Inmiddels is dat geperfectioneerd. SAFFiR zal meer op ASIMO moeten gaan lijken om daadwerkelijk autonoom te kunnen worden ingezet. Wat er nu getoond wordt, zit daar nog ver vanaf. “Binnenkort verwacht bij de marine” is dus een heel rekbaar begrip.

Het blijft mensenwerk

In de toekomst zullen er ongetwijfeld robots ingezet gaan worden voor allerhande werkzaamheden, zo ook voor bluswerkzaamheden. Vooralsnog is SAFFiR een prestigieus project waarvan de ontwikkelingsfase nog lang niet voorbij is. Met onze specialisatie op het gebied van brandveiligheid in de offshore, kunnen we, vanuit onze deskundigheid, rustig stellen dat een brand in een vroeg stadium detecteren in combinatie met een geavanceerd HI-FOG® of schuimsysteem (afhankelijk van het te beveiligen risico), op dit moment nog steeds beter werkt dan een peperdure robot laten patrouilleren.

Brandveiligheid Meester geldt dus ook voor schepen en booreilanden.

Monique Lamers

Geplaatst op: 19 februari 2015
Terug naar overzicht